Moeten wij een school in stand houden voor kinderen van de buurgemeente?

Een onderzoekje naar de regels van de bekostiging. Stel je voor, je werkt aan het IHP. Of je stelt het Programma Onderwijshuisvesting voor komend jaar samen. Of je bent zomaar aan de slag met de leerlingaantallen… En je ziet dat één of meer scholen aanzienlijke aantallen leerlingen trekken uit de buurgemeente. Hoe zat dat ook alweer? Veel voorkomend. Dit is niet hypothetisch: Anne Kreuwel (Enschede) checkte laatst of zij het juiste beeld heeft. Want zij hebben een Islamitische basisschool die onderwijs biedt aan leerlingen uit andere gemeenten. Hetzelfde geldt voor een Vrije School die een regionale functie heeft. In de boezem van het LVO-bestuur werd de vraag herkend. Wim Ruiterkamp (De Bilt) heeft zich ook al vaker afgevraagd wat je aanmoet met de scholen die het erg goed doen in de regio. Zo goed, dat per saldo 400 leerlingen van buiten de gemeente basisonderwijs krijgen in De Bilt. Ik kende uit mijn tijd bij Zuidplas eenzelfde effect bij twee specifieke basisscholen. Een derde school trok zelfs ruim meer dan 50% leerlingen uit het naburige Rotterdam en was groeiend.. Lees het gehele interessante artikel en bijbehorende wetgeving onder dossiers Bekostiging en Verordening